• Zwiększ rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Relacje XVII Ogólnopolski Nizinny Zlot Przewodników PTTK

XVII Ogólnopolski Nizinny Zlot Przewodników PTTK

W dniach 19 -  21 kwietnia 2013 r. gościliśmy ponad 50 przewodników z ca­łego kraju  na XVII Ogólnopolskim Zlocie Nizinnym Przewodników PTTK Zie­mia Lęborska - Błękitna Kraina.

Część oficjalną zlotu w sali konferencyjnej „Hoteliku Nadmorskiego” w Łebie  otworzył Przemysław Mikusiński, prezes koła lęborskiego i komandor zlotu oraz Andrzej Gorski, prezes Oddziału Regionalnego w Słupsku.
Stanisław Sikora, wiceprezes Zarządu Głównego PTTK objaśnił, jak się mieści ten zlot w bogactwie imprez realizowanych w Roku Przewodników Tu­rystycznych. Przypomniał zasługi lęborskich przewodników w organizowaniu spotkań przewodnickich i to, że wojewódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Przewodnika wielokrotnie były organizowany właśnie w Lęborku.
- Mamy nadzieję, że XVII zlot będzie udany i mile zapisze się w pamięci jego uczestników - powiedział, dziękując kołu lęborskiemu za przygotowanie imprezy.
Koło łowickie przekazało gospodarzom reprodukcję XVII-wiecznej pano­ramy swojego miasta i plik materiałów promocyjnych.
Ewa Stangrodzka z koła ciechanowskiego do prezentu dodała zaproszenie  do zwiedzania zamku w Ciechanowie, niedawno otwartego  po dwóch latach re­montu i rewitalizacji. Miała okazję zwrócić się z tym zaproszeniem nie tylko do lęborczan, ale też przewodników z Gdyni, Gdańska, Wejherowa, Słupska, Ko­szalina, Szczecina, Gryfina, Warszawy, Lublina, Łowicza, Modlina, Poznania, Wrocławia, Pszczyny, Wałbrzycha, Siemianowic Śląskich, Papowa Toruńskie­go.
Prelegenci przybliżyli przewodnikom to, co mieli w trakcie zlotu zobaczyć na wycieczkach.
O ziemi lęborskiej i jej zabytkach mówił Przemysław Mikusiński, zwraca­jąc uwagę na atrakcyjność „Błękitnej Krainy”.
Gabryela Włodarska-Koszutowska z Muzeum Wsi Słowińskiej w Klu­kach interesująco opowiadała o Słowińcach, ewangelickich Kaszubach, zasie­dlających ziemie wokół jezior Gardno i Łebsko, których nie ma już tam od lat 60. XX w. Zaprosiła na czarne wesele, jakie w dniach 1-3 maja muzeum organi­zuje.
Rzeczową i wnikliwą informację o Pomorskiej Drodze św. Jakuba z uży­ciem licznych map dróg do Composteli przekazała Elżbieta Rekowska-Klasa z UM Lęborka. Powołała się na swoje doświadczenia przy opracowaniu lęborskiej trasy. Zaprosiła na Lęborskie Dni Jakubowe, o których też szeroko i zachęcająco mówiła.
Piątkowe popołudnie przewodnicy spędzili zwiedzając Łebę, objeżdżając ją kolejką bajkową.
Dzień pierwszy zakończyli biesiadą w Parku Dinozaurów „Łeba Park” w Nowęcinie. Oprócz pysznego jedzenia, atmosferę zabawy stworzył występ ka­szubskiego zespołu folklorystycznego „Lewino”.
Po powrocie do hotelu najwytrwalsi bawili się jeszcze i śpiewali przy akom­paniamencie gitary i bałałajki. Dzień pełen wrażeń skończył się bardzo, bardzo późno.

Sobotę wypełniły przewodnikom dwie wycieczki: piesza szlakiem św. Jakuba oraz  autokarowa szlakiem Słowińców.
- Z Łeby przejechaliśmy autokarem do Wicka, gdzie w GOKiS obejrzeliśmy wystawę starej fotografii ze zbiorów naszego kolegi przewodnika Mariusza Ba­ara oraz Aleję Bajkową w przydworskim parku - relacjonuje Ireneusz Krawiec,  sekretarz zlotu prowadzący tę trasę wraz z Tadeuszem Krawczykiem. -    W Wil­kowie przywitał nas dyrektor GOK Nowa Wieś Lęborska  Krzysztof  Pruszak. Zarosił na przejście trasą św. Jakuba  i trasami Nordic Walking, wytyczonymi na terenie tej gminy. Sołtys Wilkowa  Leszek Wrzesień ugościł nas herbatą ma­linową, pieczoną kiełbasą i słodyczami, po czym pochwalił się rekordami Gu­inessa i zaprosił na 18 maja na bicie dwóch kolejnych na XI Majówce Wilkow­skiej. Do Obliwic trasę pieszą prowadził Krzysztof Pruszak. Obejrzeliśmy Obli­wickie Lapidarium i pokłoniliśmy się Matce Boskiej Obliwiskiej. Do Krępy Ka­szubskiej pojechaliśmy autokarem. Tam zwiedziliśmy Izbę Pamięci Ofiar Shtut­thofu, a potem zostaliśmy poczęstowani kawą i ciastkami przez panie z Koła Gospodyń Wiejskich. Przeszliśmy z powrotem do Obliwic, zaglądając na chwilę do stadniny "Koń­czynka". W Enklawie Ekologicznej zostaliśmy ugoszczeni kiełbasą i pieczony­mi ziemniakami. Autokarem udaliśmy się do  Sea Parku w Sarbsku, gdzie po­dziwialiśmy najnowsze formy przekazu audiowizualnego 3- i 5-D oraz foki i ko­tiki. Pełni wrażeń wróciliśmy do Łeby.
Wycieczka autokarowa wiodła na ziemie Słowińców i ruchome wydmy.
- Już sam przejazd autokarem z Łeby do Smołdzina był atrakcyjny - zapewnia Beata Wrąbel z koła lęborskiego. - Tym bardziej, że na zmianę, ciekawostkami historycznymi, przyrodniczymi i współczesnymi sypali Jan Kiśluk i Stanisław Redzik.
Zwiedzanie Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach i spacer na wydmę czołpińską,  chlubę Słowińskiego Parku Narodowego, dostarczyły wiele wrażeń i efektów fotograficznych.
- Jak zostałam przewodnikiem, chodziłam na rajdy górskie, ale jak zaczęły się zloty nizinne, spodobały mi się bardziej - wyznała Barbara Filus z Siemianowic Śl. z koła katowickiego. -  Zaliczyłam je prawie wszystkie, a kolejno pierwsze  siedem. Tutaj przyjechałam nie tylko z uwagi na atrakcje, ale by zobaczyć się z ludźmi, z którymi przez tyle lat się spotykałam - dodała, bo jedną z idei zlotów jest integracja przewodnickiej braci.
Sobotnia uroczysta kolacja przy muzyce „na żywo” była doskonałą okazją do takiej integracji.
Zabawa skończyła się później niż późno.

W niedzielę zlotowicze po krótkiej wizycie w Centrum informacji Turystycznej  „Bramie Kaszubskiego Pierścienia” i obdarowaniu przez Starostę Powiatu  oraz Burmistrza Lęborka materiałami promocyjnymi zapoznawali się z syste­mem obronnym średniowiecznego miasta. Najpierw w prezentacji multimedial­nej 3-D w sali audiowizualnej muzeum, a później „in situ” zapoznając się z wy­glądem odrestaurowanych murów miejskich, baszt (w których błąkali się jeszcze rycerze Hufca Przedniego Wójtostwa Lęborskiego), zamku i sanktuarium św. Jakuba. Po mieście i jego zabytkach koleżeństwo oprowadzali Romana Biało­skórska i Wiesław Budkowski.

- Przyjemny był ten zlot i pogoda nam dopisała - podsumował Jan Kiśluk, wice­komandor zlotu.

Do zobaczenia za rok na następnym  XVIII Ogólnopolskim Zlocie Nizinnym Przewodników PTTK.